Valentijnsdag

Valentijnsdag

Valentijnsdag

Valentijnsdag, de dag van de liefde, valt jaarlijks op 14 februari. Geliefden geven elkaar op deze dag een cadeautje of sturen een kaartje. Ook wanneer je heimelijk verliefd op iemand bent is deze dag de uitgelezen kans om je gevoelens voor een ander te tonen. Er is vaak kritiek op deze dag vanwege de commerciële inslag van bedrijven rondom deze datum. Dit is dan ook wel terug te zien in de verkoopcijfers, echter ligt de oorsprong van deze dag al ver in het verleden.

De geschiedenis van Valentijnsdag

Valentijnsdag bestaat sinds 496 na Christus. Paus Gelasius riep 14 februari uit tot de dag van de heilige Valentijn. Welke Valentijn hij precies bedoelde is echter niet helemaal duidelijk. Er bestaat geen duidelijke documentatie over deze heilige Valentijn en er bestaan dan ook verschillende legendes over wie Paus Gelasius bedoeld kan hebben. Ook wordt er gespeculeerd dat deze Valentijn als een excuus werd gebruikt om de betekenis van 14 februari te veranderen. Voor het uitroepen van deze dag ter ere van de heilige Valentijn werd er op 14 februari een romeins vruchtbaarheidsfeest gevierd. Ook veel christenen namen hieraan deel en er bestaan documenten waarin duidelijk is dat de Paus geen grote bewonderaar van dit feest was, maar of dit werkelijk de reden was om deze dag te benoemen tot de dag van de heilige Valentijn is geen enkel bewijs.

Verkoopcijfers rondom Valentijnsdag

Valentijnsdag is vooral in Nederland niet altijd even populair geweest. Pas rond 1990 kwam er significant verschil in kaartverkoop en voor bloemisten rond 14 februari. In de jaren hiervoor is er veel reclame voor gemaakt door middel van flyers en advertenties in kranten, hier komt dan ook het kritiek vandaan wat veel mensen over Valentijnsdag uiten, het zou een commerciële inslag hebben en weinig te maken met de liefde. Sinds 2007 is er ook weer een daling waarneembaar in het aantal Nederlanders die Valentijnsdag vieren. Toch zijn het voor veel bloemisten de drukste weken van het jaar. Ook worden veel rode rozen, tulpen en chrysanten geëxporteerd naar landen in West-Europa, het merendeel gaat naar Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. In deze periode zijn niet alleen de inkoopprijzen een stuk hoger ook de service die naar klanten verleend wordt is een groot onderdeel wat voor de drukte zorgt. Met langere openingstijden en eventueel ook de bezorgen vallen de kosten van inkoop en personeel hoger uit, wanneer de bloemist de normale marge zou hanteren op een roos zou deze onbetaalbaar worden.