Burendag

Burendag

Burendag

Burendag is een redelijk recent jaarlijks terugkerend evenement in Nederland. Het bestaat nu ruim tien jaar en is eens opgezet door het koffiemerk Douwe Egberts als reclamestunt. Het bleek een succes en werd een terugkerend evenement. Een aantal jaar later steunde ook het Oranjefonds dit initiatief. Het idee achter burendag is je buren beter te leren kennen en samen iets leuks te organiseren of ondernemen.

Geschiedenis van burendag

Door de komst van alle nieuwe technologie is de laatste decennia een individualistische trend zichtbaar. Waar men vroeger nog naar het dorpshuis moest om het laatste nieuws te horen, of op zaterdagavond bij die ene buurman aanklopte, omdat hij als enige over een televisie beschikte is dit tegenwoordig niet meer noodzakelijk. Zelfs voor boodschappen hoeft men het huis niet meer te verlaten en is al het wereldnieuws binnen enkele seconde op telefoons te volgen. Begin 2006 heeft Douwe Egberts een onderzoek laten uitvoeren door een onderzoeksbureau. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat maar liefst 92% van alle Nederlander van mening was dat buurtactiviteiten goed zijn voor de band met de buren en dat dergelijke buurten vaak ook veel gezelliger zijn. Ondanks deze hoge uitkomst gaf in datzelfde onderzoek meer dan 70% van de ondervraagden aan dat ze zelf nog nooit het initiatief hadden genomen om iets te organiseren in de buurt. Onder het mom ‘waar men samen koffie drinkt, is het gezellig’ organiseerde Douwe Egberts naar aanleiding van dit onderzoek de eerste Burendag op 16 september 2006.

Oranje Fonds

Het Oranje Fonds heeft als missie het versterken van het sociale contact in Nederland. Het was een huwelijkscadeau aan koning Willen-Alexander en Koningin Maxima in 2002. Zij zijn nog steeds beschermheer en beschermvrouwe van het Oranje Fonds. Het fonds ondersteunt initiatieven die het sociale contact bevorderen en dat mensen langer kunnen deelnemen in de samenleving. Sinds 2008 steunen zij dan ook Burendag welke ook het bevorderen van sociaal contact in de wijk tot doel heeft.

De website van Burendag

Op de website van Burendag worden initiatieven uit voorgaande jaren omschreven en kunnen zo als inspiratie dienen. Ook is het mogelijk om hier advies en tips te krijgen over activiteiten, uitnodigingen, flyers en posters. Doordat Burendag al sinds 2006 een jaarlijks terugkerend evenement is zijn er al veel activiteiten ondernomen welke goed bevallen zijn. Mocht je dus zelf iets willen organiseren in de buurt met je buren dan is het niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden. Er is heel veel informatie van de website te halen.